Machinima Story is a showing of machinima followed by discussion brought to you by the award-winning and internationally acclaimed artist Tutsy NAvArAthnA: a “Peintre, photographe et réalisateur de films courts, expérimentaux ou documentaires. À la recherche de nouvelles formes d’expressions, il s’est Immergé dans des mondes virtuels tel que Second Life où devenant à la fois créateur et spectateur de sa vie, il réalise des films “Machinima“.” From France, he is a “painter, photographer and director of short films or documentaries. In search of new forms of expression, he immersed himself in virtual worlds such as Second Life where, becoming both creator and spectator of his own life, he made “Machinima” films“, a technique, we’re told “of producing and directing films within worlds immersive or video games online.” (Wizardoz Chrome)
Un nouveau médium pour de nouveaux messages
Marshall McLuhan
Tutsy provides us with a few words about his own approach:
“Ma démarche est basée sur l’importance du médium qui selon la pensée de Marshall McLuhan est le Message.
La qualité esthétique d’une oeuvre n’est pas l’élément essentiel.
L’important étant le message caché dans les moyens utilisé pour la création de cette oeuvre.
Pour citer Rimbaud dans une saison en enfer: Un soir, j’ai assis la Beauté sur mes genoux. − Et je l’ai trouvée amère. − Et je l’ai injuriée.
Un mouvement artistique, une oeuvre se devrait, en dehors de toute esthétique, de modifier un peu notre façon de voir le monde. Nous donner un regard nouveau et un outil d’analyse supplémentaire. Des découvertes comme l’imprimerie, l’électricité, la television, pour ne citer qu’eux, ont bouleversés notre vision du monde et ont engendrés de nouvelles créations artistiques.
Aujourd’hui la véritable modification de notre pensée passe définitivement par internet et les creations artistiques liées à ce media.
Ces gigantesques bases de données que sont pour la photo ou la video, Instagram, Flick, Pinterest, Tumblr, YouTube, Vimeo et tant d’autres sans parler des mondes virtuels et les nouveaux rapports sociaux qu’ils engendrent.
Tout cela nous oblige peu à peu a modifier notre regard sur l’art et même a re-envisager ce qu’est la création artistique.
C’est donc une exploration de cette virtualité à laquelle je suis aujourd’hui attaché à travers mes oeuvres. Que ce soit films machinimas, photos, installations ou expositions dans des mondes persistants et immersifs.” (Tutsy NAvArAthnA)
“My approach is based on the importance of the medium which according to Marshall McLuhan’s thought is the Message.
The aesthetic quality of a work is not the essential element.
The important thing is the message hidden in the means used for the creation of this work.
To quote Rimbaud in a season in hell: One evening, I sat Beauty on my knees. – And I found it bitter. – And I cursed her.
An artistic movement, a work, should apart from any aesthetic, to modify a little our way of seeing the world. Give us a new perspective and an additional analytical tool.
Discoveries like printing, electricity, television, to name a few, have changed our view of the world and spawned new artistic creations.
Today the real modification of our thinking goes definitely through the internet and artistic creations linked to this media.
These gigantic databases that are for photos or videos like Instagram, Flick, Pinterest, Tumblr, YouTube, Vimeo and many others, not to mention virtual worlds and the new social relationships they generate.
All of this forces us little by little to change our outlook on art and even to reconsider what artistic creation is.
It is therefore an exploration of this virtuality to which I am attached today through my works. Whether machinima films, photos, installations or exhibitions in persistent and immersive worlds like SecondLife.” (Tutsy NAvArAthnA)
With host Wizardoz Chrome, Tutsy NAvArAthnA will present “Machinima Story”
Watch and Discuss Machinima
Thursday March 18th at 1pm SLT
at Machinima Land, Region 7
Teleport directly to Machinima Land by clicking HERE
Image Credits: Wizardoz Chrome
Text Credits: Wizard Chrome, Tutsy Navarantha (appear in italics).